11. 8. 2017
Sono Centrum
od 19:30

VSTUPENKY

Jazzový maraton v Sonocentru musíte vidět. Nabídne totiž pohled do současnosti žánru. Program zahájí domácí – kvarteto Viléma Spilky s projektem jazzových remakeů hitů populárního písničkáře Jana Nedvěda. Vystřídá je krása hudební i lidská ztělesněná pianistkou a zpěvačkou Beatou Hlavenkovou a cellistkou a vokalistkou Dorotou Barovou, jejichž exkluzivní spojení vzniká na objednávku Maratonu hudby. Největší hvězdy přijdou na konec – Shai Maestro trio je Brňanům dobře známo a vždy vítáno, ale fantastickou novou desku Stone Skipper ještě v Brně nezahrálo.

Těšte se: bývalý spoluhráč kultovního Avishaie Cohena je ve skvělé formě skladatelské i interpretační. O nadupaný závěr se postará francouzský saxofonista Guillaume Perret, nedávný objev festivalu Colours of Ostrava. Perret sám, obklopen krabičkami a samplery, předvede, kolik skvělé hudby je schopen vyprodukovat jeden saxofonista…

Vilém Spilka Quartet

Jazz a moderní groove. Kdo by neznal hity jako Růže z papíru, Stánky nebo Na kameni kámen? Právě těmito táborákovými evergreeny z pera Honzy Nedvěda se inspirovala jazzová kapela Vilém Spilka Quartet vedená spoluzakladatelem úspěšného jazzového festivalu JazzFestBrno a kytaristou Vilémem Spilkou. Čtveřice brněnských jazzmanů na své debutové desce Podvod přináší osmero zlidovělých skladeb legendárního písničkáře upravených do neotřelých jazzových aranží. „Melodie písniček zůstávají, ale kolem nich se dějí nejrůznější více či méně šokantní věci. Metrické i harmonické změny jdou ale vždy písni v ústrety, nikoliv proti ní. Píseň musí zůstat písní,“ říká lídr kapely Vilém Spilka. Za album si kapela vysloužila nominaci na cenu Anděl a zařadila se mezi tři nejlepší jazzové desky roku 2016 v prestižní anketě Českého rozhlasu Jazz.

Vilém Spilka Quartet vznikl v roce 2013 a je dalším v řadě společných hudebních aktivit, ve kterých mají prsty kytarista Vilém Spilka a saxofonista Radek Zapadlo – hrají spolu v Unity Quartet, Two-Generation Triu či kvartetu legendárního kontrabasisty Vincence Kummera. Jejich aktuální počin zachovává léty společného hraní budovanou, skoro až telepatickou souhru obou hudebních přátel, ale zároveň zkoumá nový hudební materiál z pera hudebních skladatelů nejrůznějších žánrů i z jejich vlastní autorské dílny. Kombinace saxofonu a kytary má navíc neopakovatelnou zvukovou kompatibilitu a nejlépe vynikne v přítomnosti spolehlivé a invenční rytmické sekce. V ní se sešli hudebníci se zkušenostmi z celé řady žánrů, energický bubeník Martin Kleibl a univerzální hudební voják Vlastimil Trllo na kontrabas.

Beata Hlavenková & Dorota Barová

Beata Hlavenková je přední česká pianistka a skladatelka, která je kromě svojí triové tvorby známá také spoluprací například s Ingrid Jensen, Richem Perrym nebo Lenkou Dusilovou. Působí v Baromantice, živě doprovází taneční představení Flow skupiny VerTeDance. Na podzim 2013 vyšlo Beatě Hlavenkové sólové klavírní album Theodoros, které přesahuje rámec jazzu a mělo ohlasy nejen v Čechách, ale i v zahraničí. Album Scintilla vydané na konci roku 2015 si vysloužilo nominaci na na cenu Anděl.

Na Maratonu hudby se Beata Hlavenková představí v duu s violoncellistkou a zpěvačkou Dorotou Barovou. Ta je známá především z kapel Tara Fuki či Vertigo, ale i z hostování v mnoha dalších hudebních projektech. Spolupracuje také s divadlem Neslyším, komponovala pro Francouzské divadlo. Složila hudbu k představení Dům Hluchého, za což byla oceněna Thálií.

Guillaume Perret

Jsou Vánoce roku 2009. Saxofonista Guillaume Perret do té doby působil v Paříži jen dva roky a najednou se ocitá v Olympii, nejprestižnějším koncertním sále francouzské metropole. Navíc po boku opravdových legend francouzského jazzu. Jeho skupina Electric Epic slavnou Olympii tehdy málem zbourala a zažehla jiskru zájmu fanoušků na sociálních sítích, kde se vzápětí – ihned po vydání debutového alba – křivka růstu zájmu o kapelu změnila z lineární na exponenciální. Trpělivost se bohatě vyplatila. Renomovaný hudebník a skladatel John Zorn popsal Perretovu hudbu jako „emocionální generátor“ a vydal album kapely na vlastním labelu Tzadik.

Perret vnímá jazz jako příležitost k experimentu: smíchat funk, ambivalentní harmonie, speedmetal, nadýchanou arabesku, retro-africký nový groove a jam-bandovou psychedelii. Výsledkem je jazz na velké podium, zvukový elektrošok nesoucí vlivy z celého světa. Perret vyrazil do „jazzosféry“ jako saxofonista hrající sólově i v sekci, mainstream i avantgardu, v koncertním sále i v klubu. Přívlastek, který vás napadne v souvislosti s Perretovým hudebním myšlením, je „otevřené“ a pokud byste hledali vhodně charakterizující motto, nejspíš by vás napadlo „rozbal to!“Hrál s hudebníky z celého světa, ale především s Bocal, francouzským jazzovým „A týmem“. S touhle průkopnickou a energickou kapelou natočil tři alba plné skladeb, které zkoumaly nová hudební teritoria. Na Maratonu hudby Guillaume Perret předvede, kolik skvělé hudby dokáže jeden saxofonista vyprodukovat jen za pomoci krabiček a samplerů.

Shai Maestro

Izraelský pianista Shai Maestro začal hrát na klavír ve věku pěti let a jazzovou hudbou byl poprvé okouzlen, když mu bylo osm. Zaujala ho totiž nahrávka “Gershwin Songbook” Oscara Petersona. Za čtvrtstoletí, které uplynulo od chvíle, kdy se Shai poprvé dotknul klaviatury, se proměnil z nadaného dítěte přes vyhledávaného spoluhráče až k sdělnému lídrovi vlastních projektů.

V roce 2011 odešel Maestro z kapely proslulého Avishaie Cohena a zvolil si vlastní cestu jako kapelník, skladatel a aranžér. Shai Maestro Trio si vydobylo úspěch u publika v proslulých newyorských klubech i jinde ve světě a vydalo tři velmi oceňovaná alba – Shai Maestro Trio, The Road to Ithaca a Untold Stories.

Nyní Shai Maestro přijíždí do Brna, své oblíbené destinace, představit svoje čtvrté album Stone Skipper, které má rovněž ambici stát se „povinnou položkou“ v přehrávačích všech jazzových fanoušků. Stone Skipper posouvá tvorbu tria opět do nových vod a od předešlých nahrávek se výrazně liší. Skladby jsou dle samotného lídra kapely ovlivněny několika ztrátami, které ho v poslední době postihly v osobním životě. „Když ve studiu stiskli tlačítko RECORD, nebylo to o nahrávání alba, bylo to spíše o vypuštění všech těch emocí, které se ve mně nahromadily,“ prozradil Maestro. Jeho vystoupení na Maratonu hudby bude bezesporu jazzovou událostí letošního léta.